Головна » Файли » Мої файли

Профільні групи в дошкільному навчальному закладі - шлях до розвитку творчої особистості дошкільника.
05.01.2016, 11:45

особистості дошкільника.

   Мета сучасної освіти – не дати дитині багаж знань, а навчити їх здобувати. З дошкільного віку малюк має оволодіти способами здобуття потрібної інформації, вмінням аналізувати, систематизувати, розуміти причини, робити висновки та шукати шляхи вирішення завдання. Сьогодні практики усвідомлюють, що дошкільний навчальний заклад повинен вирощувати, плекати особистості, вчити дітей умінню жити, орієнтуватися в навколишньому середовищі. Простежується тенденція до пошуку нових орієнтирів, освітніх технологій, форм роботи, які б визначали своєрідність кожного закладу.

    Вирішення цієї проблеми педагоги нашого дошкільного закладу вбачають у тому, щоб віднайти шляхи своєчасного виявлення в кожного вихованця природних задатків, здібностей, нахилів, інтересів та створити умови для його розвитку. Саме цьому сприяє організація роботи профільних груп.

Щоб організувати ефективну роботу таких груп, насамперед, було проаналізовано попередню роботу гуртків за інтересами. Максимальну увагу звернули на проведення анкетування , бесід з батьками, тестування та бесід з дітьми на виявлення їхніх інтересів, нахилів, здібностей. В результаті проведеної роботи, створили групи таких профілів: краєзнавчого, природничо-екологічного, логіко-математичного, художньо-естетичного.

    Проектуючи ці групи, ми прагнули створити, насамперед, атмосферу психологічного комфорту для дітей та педагогів, а також реалізувати дитячі здібності та інтереси, організувати діяльність малюків так, щоб не пригнічувати їхню ініціативу і бажання. Для цього традиційні заняття максимально замінили на природне індивідуальне спілкування та діяльність підгрупами. Розробили програми, системи роботи з кожного напряму діяльності. Слід відмітити, що наші профільні групи працюють за загальноприйнятими державними програмами в поєднанні  з програмами профілю.

    У своїй роботі велику увагу звернули на створення відповідного розвивального середовища, що є домінуючою умовою розвитку самоактивності  дошкільника, забезпечення його творчості.

    У процесі профільної діяльності кожна дитина відшукує свою стежину у світ Добра і Краси. Так, в результаті краєзнавчої роботи, ми переконалися, що з раннього віку дитина повинна пізнати і полюбити своє рідне природне та історичне довкілля, аби потім на цій основі розширювати свій світогляд.

    Основна спрямованість краєзнавчої роботи полягає в організації та проведенні подорожей рідним містом: прогулянок-походів, пішохідних переходів, цільових прогулянок, екскурсій, мандрівок. При вмілій організації кожна подорож – це яскрава і приємна подія, яка надовго залишається у пам’яті та має виховну мету.  Дошкільнята крок за кроком накопичують знання про свій родовід, свій садок,рідну природу, вулицю, місто, країну в нерозривному зв’язку з вивченням народної спадщини, звичаїв рідного краю, історії та мови. Адже саме в дошкільному віці так багато належить відкрити для себе, пізнати світ і знайти своє місце в ньому.

    Обов’язковим елементом системи роботи групи природничо-екологічного напряму є функціонування «екологічної стежини», її прокладено переважно на території дошкільного закладу через квітник, сад, город, ділянку лікарських рослин та водойму – річку Утку, що поблизу садка. Саме «екологічна стежина» стала для наших малюків тією загадковою країною, в якій вони дізналися про те, що все живе навколо потребує піклування і захисту, про Червону книгу, про значення людської праці, про роль води у житті Землі, про ланцюжки залежностей між життям тварин, рослин та станом природи. Робота на «екологічній стежині» сприяла створенню «Книги скарг природи», вона ж, у свою чергу, підводить дітей до розуміння того, що кожна жива істота є окрасою природи.

    Велику перевагу серед інших форм роботи надаємо проведенню дослідів, адже діти з а своєю природою – дослідники. Нескладні досліди мають місце практично на кожному занятті, також включаються до екскурсій, прогулянок, екологічних розваг та конкурсів. Отже, пропонуючи своїм вихованцям безліч дослідів, учимо їх спостерігати, думати, робити висновки.

    Привчаючи наших малят змалку любити і захищати природу, організовуючи діяльність у зазначеному напрямку, бачимо, що наша робота дає позитивні результати. Сьогодні можемо з впевненістю сказати, що розроблена система роботи не тільки ознайомлює дошкільнят з довкіллям, а й розвиває їхні творчі можливості.

    Гарні результати маємо в практичній роботі щодо інтелектуального розвитку дошкільнят. Основне завдання групи логіко-математичного профілю – розвиток логічного мислення, конструктивних та творчих здібностей. Звичайно, логічне мислення можна формувати на будь-якому матеріалі. Та найкращим засобом введення дітей у світ логіки є математичні уявлення.

    Проводячи заняття, використовуємо друковані навчальні посібники, а також розроблені вихователями самостійно. У першій половині дня заняття з логіки мають форму організованого навчання, а в другій – то вже індивідуальна робота. Для закріплення знань та вдосконалення навичок практикуємо  індивідуальні та групові завдання-ігри, завдання-вправи. Вони містяться у спеціальному наборі карток – завдань з логіки для кожної дитини, підібрані з урахуванням її рівня логічного мислення. Дібрані завдання сприяють розвиткові творчої уяви, фантазії дитини, конструктивного мислення. Особливого значення надаємо таким завданням, які орієнтують дитину на пошук і самостійне відкриття нового способу дій.

    Важливе місце посідає організація самостійної діяльності дитини у спеціально створеному розвивальному середовищі. Багатий, постійно обновлюваний асортимент навчально-ігрового матеріалу привертає її увагу, викликає бажання діяти з ним. Ми даємо у вільне користування конструктори, геометричні головоломки, пазли, гру-танграм, шашки, шахи та інші ігри різної складності.

    Саме створення необхідних умов для зосередження уваги, зацікавлення логіко-математичними іграми й успішного засвоєння їх стимулює пізнавальну активність дітей.

    Великий вплив на розвиток творчих здібностей вихованців групи художньо-естетичного профілю має спеціально створене розвивальне середовище. Групова кімната обладнана казковими будиночками, де мешкають добрі друзі й помічники малят – Кольорові Олівці, Весела Палітра, Чарівні Пензлики, Чорна Туш. Вони залучають малят до чарівного світу мистецтва, пробуджують творчі здібності, уяву, бажання фантазувати.

  Значне місце в роботі цієї групи відводиться проведенню занять із застосуванням різноманітних нестандартних технік малювання. Для малювання використовуємо різні матеріали: гуаш, акварель, свічку, пластилін, кольорову мильну піну, нитки, зім’ятий папір, солому, стружку з кольорових олівців, сіль, цукор, крупи, листя дерев тощо. Це розмаїття допомагає створити диво. Свої твори діти за бажанням мають змогу розмістити на постійно діючій виставці дитячих робіт.

    Ми вважаємо дуже цінною формою роботи влаштування художньої виставки. На цій виставці зібрали репродукції картин, з якими діти знайомилися протягом року, до них додали кілька нових картин. На виставці діти вільно переходять від однієї картини до іншої, згадують прізвища художників і назви їх картин. Вихователь спонукає дітей до розмови, пропонує пригадати знайомі вірші, що мають відношення до змісту картин.

    Але, звичайно, найціннішим для дітей заходом є екскурсії до краєзнавчого музею та в школу мистецтв на виставку творів місцевих художників. Там діти мають змогу поспілкуватися не з репродукціями, а зі справжніми творами мистецтв. Це для малюків завжди цікавий, змістовний відпочинок і враження назавжди.

    Слід відмітити, що неодмінна умова, яка забезпечує високу ефективність роботи з розвитку творчих здібностей дітей – це творчий характер діяльності педагога. Адже розвивати творчий потенціал дитини може тільки той, хто здатний творити.

    Особливої уваги в організації роботи профільних груп потребує питання здійснення педагогічного моніторингу, тобто постійного слідкування за проміжними результатами. З цією метою ми систематично проводимо підсумкові заняття, розваги, на які запрошуються вихователі інших дошкільних закладів міста, батьки дітей; влаштовуємо виставки робіт вихованців профільних груп. Яскравим підсумком роботи з розвитку творчих здібностей дошкільників є щорічний загальноміський фестиваль «Світанкова райдуга дитинства».

    Звичайно, не всі наші вихованці стануть математиками, художниками, краєзнавцями. Це справа таланту і свідомого вибору.

    На який би шлях в подальшому своєму розвитку не стала дитина, головне, що визначений напрям її розвитку, учить мислити і діяти сміливо й творчо, формує творчу особистість.

 

Категорія: Мої файли | Додав: dnz№9
Переглядів: 1002 | Завантажень: 0 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: